Tuesday, May 4, 2010

JILBAB


Seringkali sekarang kita tengok di dada2 akhbar tentang penentangan terhadap pemakaian jilbab. Tetapi kebanyakannya di luar negara.Alhamdulillah di Malaysia, rakyatnya masih sensitif terhadap isu agama. Pemakaian jilbab dianggap seperti menjurus kearah Islam yg ekstrim dan bersangkut paut dengan keganasan. Kenapa?..sama2 lah kita fikirkan..Dibawah ni aku nak bawakan satu kisah yg terjadi keatas seorang gadis di Rusia. Sama2 kita berdoa semoga Allah bg kekuatan kepadanya untuk terus memakai jilbab.
Suatu hari Elena ingin berjalan-jalan di bandaraya Moscow. Ketika berjalan dia hairan kenapa setiap orang memandangnya seperti ada sesuatu. Dia tidak peduli dengan apa yang terjadi dan terus berjalan. Setiap orang yang berselisih dengannya ada yang menunjukkan sikap seperti ketakutan dan ada juga yang marah sehingga menjauhkan diri daripadanya. Walaupun tidak bertindak kasar, kebanyakannya menunjukkan sifat marah.
Setelah tiba di stesen keretapi bawah tanah, Elena segera ke kaunter untuk membeli tiket. Tetapi sesuatu yang tidak diduga terjadi. Penjual tiket melemparkan kembali wang yang diberikan Elena sambil mengatakan tidak akan menjual tiket kepadanya. Elena pergi ke kaunter seterusnya untuk membeli tiket dan Alhamdulillah dengan berkat kesabaran dan usaha yang dilakukan, dia dapat juga tiket.
Semasa di dalam keretapi setiap penumpang yang ada, melihatnya.Semasa turun, suasana menjadi tegang kerana polis2 yang mengawal stesen memandangnya dengan penuh curiga. Bersama dengan anjing, mereka menunjuk-nunjuk kearah Elena seolah2 seperti hendak menangkapnya.
Ketika menaiki tangga dia dihalang oleh polis untuk menjalankan pemeriksaan. Tetapi dengan alasan2 yang logik diberikannya, dia terlepas.
Benda2 seprti ini tak mustahil akan terjadi lagi. Umat islam sedang diuji. Sama2lah kita berdoa supaya Allah memberikan kekuatan kepada semua umat Islam...Allahhuakbar..

No comments:

Post a Comment