Monday, May 24, 2010

KEAJAIBAN AL-QURAN (hari dan bulan)

aku nk ceritakan sikit kt korang semua tentang keajaiban2 yg terdapat dalam Al-Quran melaui ilmu aku yg cetek ni.Semoga dapat kita kongsi sama2...
Kata yawm (hari) dalam bentuk tunggal disebut sebanyak 365 kali dan ia menyamai banyaknya hari yang terdapat dalam setahun.Sedangkan kata hari yang menunjuk kepada bentuk plural (ayyam) atau dua (yawmayni), jumlah keseluruhannya hanya 30 iaitu bersamaan dengan jumlah hari dalam sebulan.Bagi perkataan lain pula iaitu  bulan (syahr), perkataan ini hanya terdapat 12 kali sahaja iaitu bersamaan dengan jumlah bulan yang terdapat dalam setahun.Korang tengok betapa tersusunnya penelitian tentang hari dan bulan didalam Al-Quran..
Umat Islam semua hendaklah menyedari bahawa Al-Quran adalah panduan utama untuk dijadikan rujukan dalam kehidupan kita.Al-Quran sentiasa terpelihara keselamatannya daripada sebarang perubahan hingga hari kiamat.Al-Quran datang dari Allah S.W.T., dan Allah lah yang menjaga dan memeliharanya daripada sebarang bentuk penyelewengan..

2 comments:

  1. cantik kn sume yang ALLAH CIPTA..jdi cr kita nk hrgai dan mensyukuri sgala nikmat dan kejadianNYA, kit perlu lah melakukn ape yang di Suruh dan tingglkan segala yang di larang...terdapat 3 golongan yg berkaitan dengn bacaan AL-QURAN ni.kalau tersilap tolong betulkan..pertama,golongn yang x penh baca AL-Quran,ke 2 yang bc ckit2 n selang2 ari bc Al-Quran, dan ke 3 golongan yg setiap hr mengingati AL-QURAN...semoga kita termasuk dlm golongan yg ke 3 dan dijauhkan dari gol yg lain..

    ReplyDelete
  2. yup..doa sm2 smoga ALLAH SWT bg kekuatan dan iman yg teguh

    ReplyDelete